Publish buku secara ringkas🗒️✏️
hi lemon friends 🍋
kalau korang nak publish buku sendiri (terutamanya)
ni yang korang kena buat :
1. Tulis & siapkan manuskrip✍️
siapkan dulu manuskrip korang. Cara paling senang nak siapkan manuskrip ialah, bila dapat idea, terus tulis. tak kisah la korang tulis kat mana; buku nota, Tyoe kat Telefon atau lain2. sebab idea ni bila datang, kalau tak tulis confirm nanti lupa pastu nak dapat balik idea tu kadang susah sikit.
2. Edit & format.✏️
Lepas dah catat semua ideas, dah jadikan satu manuskrip lengkap. baru lah korang fikir edit & format. proof reading & lain2 semua Tu kena buat. kalau tak nak edit sendiri boleh hire editor (better choice). format kena cantikkan, sesuaikan & kemaskan.
3. Buat cover.📕
boleh buat sendiri / hire illustrator. kalau pandai design, boleh la buat sendiri. kalau tak pandai, boleh hire illustrator.
4. Mohon ISBN.🗒️
- ni kalau korang nak buku korang officially publish, kena dapatkan ISBN Dari perpustakaan negeri Malaysia. boleh buat online tapi Ada rules dia jugak kena follow
5. Upload di platform.📱
boleh upload kat mana2 platform social media korang cth : Facebook/ shopee(kalau nak jual)/ TT ..dll
6.Promote & jual.💲
kalau nk simpan sendiri, boleh je. tapi kalau nak buat duit dengan buku Tu boleh try upload kat platform2 jual beli / platform Yang boleh bagi exposure pass orang ramai tentang buku korang ye.


















































































Nak tanya macam mana nak publish melalui ebook juga yaa😅