Nk mkn makanan Thai asli x perlu da pegi ke Thailand 🥢

Bayangkan skrg berada di Thailand sambil menikmati makanan asli Thai, tp padahal kat Cheras je 🤭.

Itu la yg aku rasa masa aku dan hubbyby menjejakkan kaki di Sun Thai. Vibe dia pun mcm kat Thailand.

Sblm aku dan hubbyby pegi ke kedai ni, kita da tgk menu siap² supaya kita xde la nk pening² nk pilih utk mkn apa. Hubbyby bg green light kat aku utk pilih apa yg aku suka mkn. Aku pun belek² menu yg ada kat website mrk. Tekak aku ni craving seafood sbb klau mkn kat rumah, jarang² la nk mkn seafood.

So aku pun fokus la kat menu yg ada seafood je. Pastu aku nampak la sotong (aku suka panggil tongso 😂) dan udang stim dgn garlic lemon. Terliur aku nampak gambar dia, so aku pun decide la aku go dgn tongso dan udang tu.

Hari yg dinanti²kan pun da tiba. Hubbyby pun pandu la keta mcm pemandu F1 ke restoran itu. Sampai² sana ingat da tiba kat Thailand. Kita ikot plan order apa yg kita da decide smlm. Hubbyby order pineapple fried rice dan aku pulak order steam seafood aku dan nasi putih.

First sekali bila lauk tu sampai, aku try hirup kuah dia. Rasa kuah dia masam² membuatkan selera aku bertambah-tambah. Makin mkn, makin berselera. Sblm masukkan order, aku pesan la supaya chef tu buat x brp pedas utk aku, sbb dlm menu tu dia tunjuk 3 🌶️, menunjukkan dia sgt pedas. Aku xtau la klau aku x tinggalkan nota, level pedas dia camne. Klau pedas sgt aku xleh nk enjoy.

Hubbyby ingat aku xleh nk abeskan lauk dan nasi tu, tp aku buktikan yg sebaliknye. Abes licin ye aku mkn nasi dgn lauk tu. Hubbyby pun abes mkn. Dua² muka happy lepas mkn sbb puas hati.

Kalau aku nk bg rating, aku nk bg rating 10/10. Inshaa Allah ada rezeki lagi, aku nk try tomyam dia pulak.

#JujurDiLemon8

#makanapahariini

#makanansedap

#UnboxingLuck

#GrowWithLemon8

4/21 Diedit kepada

... Baca lagiPengalaman saya mencuba makanan Thai di Sun Thai, Cheras sangat memuaskan hati. Makanan laut seperti sotong dan udang yang disajikan begitu segar memang membuka selera, terutamanya dengan kuah yang masam-masam manis, membuatkan setiap suapan terasa lebih enak. Menariknya, walaupun saya gemar makan sotong dan udang, saya kurang yakin untuk memasaknya sendiri kerana risau tidak sempurna atau terlalu liat. Jadi, makan di restoran memberikan kepuasan kerana saya boleh menikmati hidangan yang dimasak dengan betul. Bagi yang kurang tahan pedas, adalah baik untuk maklumkan kepada chef supaya tahap kepedasan boleh dikurangkan, seperti saya yang meminta hidangan tidak terlalu pedas walaupun menu asal menunjukkan tahap kepedasan 3 cabai. Ini penting supaya kita masih boleh menikmati makanan tanpa rasa terbakar mulut. Selain itu, saya juga teruja untuk mencuba menu lain seperti tomyam di Sun Thai pada kunjungan akan datang. Tomyam adalah salah satu hidangan ikonik Thai yang mempunyai rasa unik dan kompleks antara pedas, masam dan manis, pasti menambahkan lagi pengalaman makan di sini. Bagi yang mencari makanan Thai segar dan sedap di kawasan Cheras, Sun Thai adalah pilihan yang sangat disarankan. Lokasinya yang mudah dicapai dan suasana restoran yang nyaman juga menambah lagi keselesaan semasa makan. Apa yang penting, hidangan seafood segar yang disajikan memberi nilai terbaik untuk wang yang dibayar. Tip tambahan daripada saya, sentiasa cuba untuk bertanya tentang tahap kepedasan dan pilihan menu supaya dapat menikmati makanan yang sesuai dengan citarasa anda. Dengan cara ini, pengalaman makan makanan Thai anda pasti lebih menyeronokkan dan tidak mengecewakan.

Siaran berkaitan

Seorang wanita bertudung berpose di hadapan patung Merlion di Singapura, dengan latar belakang bangunan pencakar langit. Teks pada gambar menyatakan perjalanan dari KL ke Singapura berharga RM 34 dan tips perjalanan dengan bas.
Gambar menunjukkan butiran tiket bas Star Qistina Express dari TBS ke Larkin Sentral berharga RM 34. Teks menjelaskan bas tersebut terus membawa penumpang ke Imigresen Sultan Abu Bakar di Singapura.
Senarai waktu perjalanan dari TBS, Kuala Lumpur ke Singapura, termasuk masa tiba di Johor, Imigresen Sultan Abu Bakar, Imigresen Malaysia, Imigresen Singapura, dan lokasi penurunan di Beach Road.
Murah Gila Pegi Singapore Bawah RM 50 Je ‼️
Hello my dearest reader💌, I baru balik dri Singapore and I rasa nak share how I pergi dan balik from Singapore and sangattt murahhh for someone yang bajet limited!! First I pergi guna bus, eventho I dah book online, kene pergi print tiket di kaunter Boarding Pass. So make sure dah ada di statio
Cikpina

Cikpina

344 suka

Kolaj pelbagai tempat menarik di Kuantan, termasuk Kuantan 188, kafe estetik, dan makanan, dengan teks '8 BEST PLACE TO GO IN KUANTAN'.
Kolaj Kuantan Art Street yang menampilkan lorong-lorong berwarna-warni dengan mural, payung tergantung, gerai jualan, dan menara Kuantan 188 di kejauhan.
Kolaj Muka Cafe yang menunjukkan reka bentuk dalaman dan luaran kafe yang estetik, dengan dinding konkrit, perabot moden, dan ruang hijau terbuka.
CUTI2 MALAYSIA : Tempat yang wajib pegi di KUANTAN
Hi Lemon8 girls, have a great day ☺️✨ Today, I want to share the best places that you should visit when you come to Kuantan. These are the places I have been to for sure, so you guys don't need to worry, okay? InshaAllah, okay! Hehe. 😜 1. Kuantan Art Strert ( ni must go! if korang nak am
Rabak.Haris ✨

Rabak.Haris ✨

186 suka

Ikut Trip Mak Pegi Kuala Selangor Part 2
Heheheh ni part 2 diaaaa, i suka gila wey semua tempat ada hidangkan makanan untuk tetamu yg dtg tau. Baiknya orang2 sini 😘 I kenyang sebab makan makanan yg dijamu je tau 😭🥹🥰❤️ Semoga semua diperluaskan rezeki 🤲🏻 Part 2 ni I share tempat2 yg pegi So ade 4 tempat termasuk masjid laaaa. Uguys bo
Cinderella 👠

Cinderella 👠

12 suka

Gambar menunjukkan tangan memegang beberapa sampul raya bercorak, dengan tajuk utama 'Kenapa pegi BUANG? 7 KEGUNAAN SAMPUL RAYA SELAIN ISI DUIT RAYA! SWIPE'.
Gambar tangan memegang sampul raya, menyenaraikan dua kegunaan: meletak duit untuk elak 'terpakai' dan memberi duit secara 'senyap' kepada saudara yang susah.
Gambar tangan memegang sampul raya, menerangkan dua kegunaan: menyimpan duit khas untuk sedekah 'on the go' dan membayar hutang secara beradab.
Kenapa pegi BUANG SAMPUL RAYA?
Sebenarnya,sampul raya ni banyak kegunaannya. Bukan setakat bila musim perayaan je! . Ada yang buang semua sampul² raya..Haihhh😮‍💨! Tapi baca dulu sampai slide akhir,konpem lepas ni korang dah tak buang dah😉! . . Antara banyak-banyak yang aku list kan tu, yang mana korang biasa buat.. Cuba
Ceritera D

Ceritera D

119 suka

Original sini. pegi cuba.
Diari Melaka

Diari Melaka

4058 suka

Ikut Trip Mak Pegi Kuala Selangor - Last Part
Ni last part wey. Lenguh tangan nak edit yeee banyak tempat pegi 🤭yg pasti memang best tau weyyyy!!! Syok dapat rasa macam2 jenis makanan. Enjoy sangat ni walaupun penat and panas. Korg boleh tengok tempat2 yg saya pegi tu. Yang mana berminat korg boleh laa pergi dgn family or kawan2. Best tau
Cinderella 👠

Cinderella 👠

2 suka

Ikut Trip Mak Pegi Kuala Selangor Part 1
Hi guys! 🫶🏻 Macam dah lama tak post 🥹 So now nak share dengan korang yg I join trip my mom pegi Kuala Selangor 3 minggu lepas. Fun jugak laaa wey sebab pegi banyak tempat. Penat pun ada. Tapi enjoy 😘 So ni baru part 1 yeee, i share 4 tempat : 1 . Bahulu Panas & Aneka Kerepek 2 . Agro Bazza
Cinderella 👠

Cinderella 👠

1 suka

murah² kat sini. kene pegi tau. 😋
Diari Melaka

Diari Melaka

56 suka

Seorang wanita berhijab berdiri di dinding ungu dengan teks "Baca DOA INI SEBELUM Berpergian" dan ilustrasi mobil kartun. Logo Lemon8 dan nama pengguna terlihat di pojok kiri bawah.
WAJIB TAHU‼️BACA DOA INI SEBELUM BERPEGIAN ✅🚗🏍️
Doa ini bisa dibaca setiap kali aku mau keluar rumah, naik kendaraan, atau mulai perjalanan sebagai bentuk tawakal dan perlindungan kepada Allah. #JujurAja ya setiap aku mau bepergian, aku gak pernah merasa was2 atau khawatir di perjalanan. Karna sebelum aku berangkat kerja atau pergi keman
utiizahara🌷

utiizahara🌷

6 suka

prinsip ku..pegi lantak dgn idop kau..
#MaluKe #MyFreeTime #GirlsTalk
😎

😎

4 suka

Seorang wanita menyediakan penkek Nutella di gerai FARTIMAH THAI PANCAKE ROTI di Aonang, Krabi. Penkek Nutella yang sudah siap dipotong empat segi kelihatan di hadapan, dengan papan menu pelbagai pilihan penkek di latar belakang.
Wanita di gerai FARTIMAH THAI PANCAKE ROTI sedang menyediakan penkek dengan bahan-bahan seperti Nutella dan pisang di atas meja. Papan menu yang memaparkan pelbagai jenis penkek dan harganya jelas kelihatan.
Penkek Nutella yang dipotong empat segi dihidangkan di atas pinggan putih dengan dua pencucuk kayu. Penkek ini disaluti Nutella dengan banyak, sedia untuk dinikmati.
📍FARTIMAH THAI PANCAKE ROTI AONANG KRABI 🇹🇭
Hi guys, Yang pegi Krabi, wajib try pancake ni tau!!! Sedap weyyy, alaaa dia mcm roti canai jugak, tapi dekat sana panggil pancake 🥹 Nad order Nutella Pancake, srs sedap wey. Tengok situ banyak tau pilihan yg ada, harga pun murah je wey. Rugi tak try. Korang boleh cari ni dekat area masjid we
Cinderella 👠

Cinderella 👠

4 suka

Rugi la korang tak pegi 🤭
Open Day #armada #MyFreeTime #YayOrNay
𝓢𝔂𝓪 𝓢𝔂𝓪𝓯𝓲𝓺𝓪𝓱 🕊️

𝓢𝔂𝓪 𝓢𝔂𝓪𝓯𝓲𝓺𝓪𝓱 🕊️

67 suka

Banyak barang alat dapur ni. murah. Pegi cepat.
#alatdapur #alatdapurmurah
Diari Melaka

Diari Melaka

17 suka

Seorang wanita duduk di kawasan berpasir merah jambu dengan pelampung oren di Blue Fire Beach Club pada waktu malam, seperti yang disebut dalam artikel.
Seorang wanita bergambar di hadapan papan tanda "NEXT LEVEL Koffie & Beachfront" dengan pokok palma dan pasir, merujuk kepada Next Level Koffie and Beachfront Bar.
Pintu masuk restoran Golden Prawn 933 yang dihiasi kain berwarna-warni, menunjukkan suasana tempat makan yang disebut dalam artikel.
Bole pegi sini if in BATAM
hey people, kalau korg gi batam and tk sure nk gi mana. i share dgn you guys mana patut pegi for good pictures. 1) Blue Fire Beach Club ok here as the name ada club ok but jgn pegi situ dia ada cafe area. cafe area dia famous dgn pink sand but korg kena pegi tgh hari/ ptg tau bru nmpk pink
Afifahfifie

Afifahfifie

5 suka

Lihat lagi