Kek gebu, lembut & senang dibuat 🥢
Aku ni suka baking tp aku akan golongkan aku dlm kategori newbie baker sbb kekadang aku fail jugak dlm baking.
Al kisahnye aku ada 3 paket kopi 3 in 1. Tp aku ni jenis x minum kopi. So aku perah la otak aku ni pkir nk buat apa dgn kopi 3 in 1 ni. Pkir punye pikir, aku decide la nk buat kek. Lagipun da lama aku x hidupkan oven aku.
Utk buat kek marble ni, semua bahan² yg diperlukan ada je kat rumah aku. So xyah la jenuh nk kluar cari bahan² baking.
Kek aku ni leper sbb aku guna loyang saiz yg x sesuai. So anyway, resipi aku kongsikan di sini utk siapa yg berminat nk try dan jugak utk rekod aku. Disclaimer: resipi asal ni aku ambik kat TT tp aku derhaka sikit spt biasa.
Bahan²:
3 biji telur gred A
1/2 cawan gula halus (aku guna je gula kasar kat rumah)
1 sb ovalette (guna je sudu mkn)
1 sk esen vanilla
1 sk baking powder
3/4 cawan tepung gandum
Secubit garam
1/4 cawan susu cair (aku guna susu pekat tambah air)
3 sb minyak
1 sb serbuk koko (aku guna satu paket kopi 3 in 1 + sikit serbuk koko)
Cara²:
1. Guna mixer utk gaulkan semua bahan² kecuali minyak sampai putih gebu dan adunan kental (anggaran dlm 10-15 minit). Sementara menunggu, blh panaskan oven dulu. Kek akan dibakar pd suhu 160 Celsius.
2. Lepas adunan da putih gebu dan kental, masukkan minyak dan gaul lg dgn mixer sekejap sampai minyak dan adunan sebati.
3. Bahagikan adunan kpd 2 bahagian. Satu bahagian original, satu lg bahagian masukkan serbuk koko dlm satu sudu besar. Gaul serbuk koko sehingga sebati dgn adunan. (part ni aku derhaka sbb aku masukkan satu paket kopi 3 in 1 dan jugak sedikit serbuk koko)
4. Sapu minyak atau butter kat loyang kemudian masukkan adunan selang seli hingga abes. (Masukkan adunan yg original dulu, pastu masukkan adunan kopi coklat, sedikit demi sedikit sampai abes utk dptkan efek marble)
5. Lepas oven da dipanaskan, blh masukkan adunan kek ke dlm oven utk dibakar pada suhu 160 celsius dlm masa 30 minit atau sehingga kek masak.
Apa yg aku paling suka ttg kek ni ialah dia gunakan sukatan cawan je. Dan paling best, dia guna satu mangkuk mixer je, so utk aku yg sukakan benda² simple, ini adalah benda yg best utk aku sbb aku x perlu nk cuci byk benda lepas baking 😆.

















































